Category Archives: Panduan Ubat

Adakah Lipitor boleh diambil pada waktu pagi?

Soalan:

Seorang anak kepada pesakit bertanya. Ibunya diberikan ubat kolesterol, yang dikenali sebagai Lipitor. Dos yang diarahkan oleh doktor ialah perlu diambil pada waktu malam. 

Masalahnya, ibunya juga di diagnosis sebagai dementia. Amat bahaya untuk membiarkan ibunya seorang diri makan ubat ini. Takut dia terlupa, dah makan ubat, terambil double dose pula nanti. 

 Anak pesakit ini hanya boleh menjenguk ibunya pada waktu pagi sahaja. Pada waktu ini, bolehlah dia monitor ibunya makan ubat.

Jadi, bolehkah Lipitor dimakan pada waktu pagi, bukannya malam?

Jawapan:

Lipitor adalah brand name kepada Atorvastatin. Syarikat yang mengeluarkannya ialah Pfizer. Berdasarkan product insert ini, tiada masalah untuk mengambil ubat ini pada waktu pagi.

Generasi awal statin lah yang terkesan dengan waktu pengambilan ubat ini sebenarnya. 

Contohnya, simvastatin. Brand name nya ialah Zocor. Keluaran syarikat Merck.

Dalam product leaflet nya ada disebutkan tentang ini.

Antara sebabnya, penghasilan kolesterol LDL dalam badan lebih banyak pada waktu malam. 

Jadi, Zocor lebih berkesan pengambilannya pada waktu malam, berbanding pada waktu pagi. 

Namun, Lipitor tidak terkesan dengan waktu pengambilan ini. Mungkin kerana half-life nya yang lebih panjang.

Ada dilaporkan dalam satu kajian Randomized Controlled Trial seperti dalam journal di bawah.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC214096/

Rahsia MUDAH kenal ubat OTC di pasaran

Adakah anda seorang OTC shopper?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua…

Pada kali ini kami dari Team Rahsia Farmasi ingin memberitahu pada para pembaca mengenai ubat OTC…

Apakah itu ubat OTC?

Ubat OTC atau dikenali sebagai ubat Over The Counter ialah ubat-ubatan yang tidak memerlukan preskripsi doktor yang termasuk Ubat Tidak Terkawal dan boleh didapati di luar kaunter di kedai-kedai farmasi  atau pasaraya tertentu.

Walaupun ubat OTC telah disahkan selamat oleh pihak FDA ,sebagai pengguna yang bijak kita perlulah membaca label  sebelum menggunakan ubat OTC bagi menjaga kesihatan dan keselamatan diri dan keluarga.

Apakah yang perlu anda ketahui tentang ubat OTC?

Setiap ubat OTC yang dibeli hendaklah diperiksa dengan teliti kandungan labelnya yang boleh didapati pada produk.

ubat
Sumber gambar :Poison Control
  1. Nama ubat (berjenama atau generik) dan sebab mengambilnya.
  2. Bahan aktif. Contoh bahan ialah  acetaminophen yang tertulis di bawah jenama ubat.
  3. Tindakan ubat.Sebagai contoh acetominophen mengurangkan demam dan melegakan kesakitan.
  4. Bentuk ubat di dalamnya. Contohnya dalam bentuk cecair,tablet,suppositori atau spray dan lain-lain.
  5. Bahan yang terdapat atau tidak terdapat di dalam ubat.Seperti contoh label di atas yang menyatakan ubat berkenaan tidak mengandungi alkohol atau aspirin dan juga ibuprofen.
  6. Umur kanak-kanak yang boleh mengambil ubat.Contoh di atas, kanak-kanak yang berusia sekurangnya 2 tahun dan tidak melebihi 11 tahun sesuai mengambil ubat tersebut.
  7. Perisa terutamanya ubat kanak-kanak  bagi menarik minat kanak-kanak.
  8. Dos atau kepekatan ubat.Informasi ubat yang lebih detail terdapat pada Fakta Ubat (Drug Facts)
  9. Jumlah kandungan ubat 

Label Drug Facts yang disertakan di dalam bungkusan produk selalunya dipaparkan dengan menggunakan bahasa yang mudah difahami dan senang untuk dibaca.Ini adalah bagi memudahkan para pengguna membuat pilihan yang betul sebelum membeli ubat OTC di pasaran.

otc-10-to-15-graphic
Sumber gambar: Poison Control

Informasi penting yang perlu diketahui pengguna mestilah dipaparkan seperti berikut:

10. Bahan aktif.Beri perhatian khas pada bahan aktif produk.Pengguna dinasihatkan tidak menggunakan lebih dari 1 OTC yang mengandungi bahan aktif yang sama kecuali atas nasihat doktor.

11. Jumlah kandungan  bahan dalam dosage unit.Sebagai contoh satu sudu teh bersamaan 5 ml. Dalam setiap 5 ml mengandungi 160mg acetominophen. Pengguna dinasihatkan menggunakan alat pengukur ubat seperti sudu,dropper atau penutup ubat yang disediakan untuk mengelakkan kesalahan semasa menyukat ubat.

12.Tujuan produk.Sebagai contoh acetaminophen untuk mengurangkan demam.

13.Kegunaan atau indikasi produk.Indikasi ubat juga memberi maksud yang sama seperti tujuan produk tetapi lebih spesifik untuk merawat simptom lain seperti kesakitan lain.

14.Amaran khas

Termasuklah apabila produk tidak boleh digunakan dalam keadaan tertentu,dan bila para pengguna dikehendaki berjumpa doktor atau ahli farmasi.

Bahagian amaran (specific warnings) selalunya menerangkan tentang kesan sampingan yang akan berlaku dan keadaan yang perlu dielakkan semasa menggunakan ubat tersebut.

15.Amaran untuk menjauhkan ubat OTC daripada kanak-kanak

Ubat OTC dijual dengan penutup yang tidak mudah dibuka kanak-kanak bagi memastikan keselamatan mereka.

Ingat, simpan semua ubat-ubat OTC anda dengan selamat dan jauh dari pandangan kanak-kanak.

otc-16-to-19
Sumber gambar: Poison Control

16. Arahan pengambilan ubat-Bila,bagaimana, dan berapa kerap pengambilan ubat.

17. Carta dosing pengambilan ubat berdasarkan berat dan umur.

18. Bahan tidak aktif  -Penting bagi membantu pengguna mengelakkan bahan terbabit yang mungkin menyebabkan kesan allergi.

19.No telefon syarikat pengeluar sekiranya overdos berlaku atau sebarang pertanyaan mengenai produk terbabit.Sesetengah produk mempunyai label ini namun sekiranya tidak dapat ditemui pada leaflet produk, para pengguna boleh mengetahuinya dengan bertanya kepada doktor atau ahli farmasi.

  • Tarikh luput-Penting untuk para pengguna ketahui bagi menentukan tarikh akhir penggunaan sesuatu produk.

 Bagaimana untuk mengetahui sekiranya sesuatu ubat itu berdaftar atau tidak?

Ubat berdaftar selalunya mempunyai nombor yang bermula dengan MALXXXXXXXX dan berakhir dengan salah satu daripada kod produk seperti berikut yang boleh didapati pada label produk.

Kod produk:

A: Ubat terkawal

X: Ubat Tidak Terkawal

T: Ubat Traditional

K: Kosmetik

C: Pengilang kontrak

E: Untuk Eksport

R: Dibungkus semula

S: Sumber Kedua

Jika ada sebarang kemusykilan tentang status pendaftaran sesuatu ubat, sila semak dengan Agensi Regulatori Farmasi Negara atau National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) yang dahulunya dikenali sebagai Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) melalui laman web NPRA.

Ubat OTC yang sering digunakan :

Ubat OTC Tindakan Kesan sampingan
 

Masalah perut

Ketidakselesaan perut (Pedih ulu hati,cirit-birit atau sembelit)

  • Antasid seperti produk yang mengandungi magnesium trisilikat, natrium bikarbonat dan aluminium hidroksida
  • Ubat cirit birit (Antidiarrhea ) seperti Kaolin&Pectin untuk cirit birit yang sedikit, Ultracarbon (activated charcoal)
  • Ubat sembelit seperti Flybogel fiber,Bekunis laxative,Senokot (Senna),Beacolux,Dulcolax (Bisacodyl)
 

 

  • Antacid melegakan ketidakselesaan perut.
  • Ubat cirit-birit memperlahankan  pergerakan usus (bowel movements)
  • Ubat sembelit melawaskan usus.
 

 

  • Fiber perlu diambil dengan air yang mencukupi bagi melawaskan pembuangan air besar.
  • Ubat cirit birit boleh mengakibatkan sembelit sekiranya diambil dengan dos yang tinggi
  • Ubat sembelit boleh mengakibatkan cirit birit jika diambil dengan kadar yang banyak.
 

Hidung tersumbat

  • Cecair hypertonik seperti Sterimar Hypertonic (larutan air laut hypertonik), Iliadin Aqua Care (NaCl,glycerol),Sinoclear dan lain-lain.
 

 

  • Membersihkan hidung tersumbat disebabkan sinusitis dan allergi.
 

 

  • Penggunaan ubat titis hidung atau ubat sembur yang melebihi 7 hari boleh menyebabkan kesesakan hidung yang berpanjangan.
Batuk

  • Lozenges menthol contoh  Halls, Strepsils
  •   Ekpektoran (Pengeluar kahak) seperti guaifenesin contohnya Cough Relief,Breacol,Woods dan lain-lain
  •  Mucolytic(Pencair kahak) seperti ambroxol,acetylcysteine, bromhexine
 

  •  Lozenges mengurangkan kekeringan tekak dan kekerapan batuk.
  • Ekspektoran dapat membantu mengeluarkan kahak
  •  Mucolytic mencairkan kahak supaya dapat dikeluarkan melalui batuk
 

  •  Ekspektoran seperti guaifenesin boleh mengakibatkan ketidakselesaan perut.
  • Mucolytic seperti bromhexine juga boleh menyebabkan kesan sampingan pada perut.

Sekiranya ketidakselesaan perut berterusan, pesakit perlu berjumpa doktor.

Sekian sahaja artikel pada kali ini.Sehingga berjumpa lagi pada artikel yang lebih menarik pada masa akan datang 🙂

Ingat, jadilah Mr/Mrs OTC shopper yang bijak!


Rujukan:

FDA

NPRA

Medline

Poison Control

MIMS

Mr Tiew Wah Peng, Pharmacist Guardian RMBP

 

 

 

Ubat Kolesterol Ini Buat Saya Rasa Penat

Ubat yang diakhiri dengan perkataan “STATINS” merupakan ubat untuk menurunkan kolesterol dalam darah.

Pernah terfikir tak macam mana ubat Statins yang kecil tu boleh bertindak mengawal paras kolesterol dalam darah anda?

Ada satu jalan yang diberi nama Mevalonate pathway. Melalui jalan ini, Statins akan bertindak dengan menghalang enzim HMG-CoA reductase yang diperlukan di dalam penghasilan kolesterol.

Mevalonate ni secara normal nya akan melalui beberapa transformasi biokimia untuk menghasilkan kolesterol dan ubiquinone.

Merujuk gambar, bila statins pangkah HMG-CoA reductase, HMG-CoA tak boleh bertukar kepada mevalonate, dan seterusnya menghalang penghasilan kolesterol dan Coenzyme Q10 (CoQ10).

statins-pathway
Sumber : Google images

Ada kedengaran pesakit yang menggunakan ubat ini sama ada Simvastatin mahupun Atorvastatin mengadu akan keletihan dan sakit-sakit otot. Apakah puncanya?

Penggunaan statins secara tidak langsung turut menyebabkan kekurangan CoQ10 dalam badan kita.

Apa itu CoQ10?

CoQ10 dijumpai oleh Dr. Fred Crane pada tahun 1957.

CoQ10 dihasilkan secara semulajadi dalam badan manusia. CoQ10 adalah bahan yang membantu menukarkan makanan kepada tenaga.

Kiranya, CoQ10 ni terdapat dalam hampir seluruh sel dalam badan kita.

Jika kita rujuk gambar yang agak kompleks ni, kat situ tugas CoQ10 dalam membantu penghasilan tenaga.

coq10_and_statins_3
a) sel mitokondria (rumah tenaga bagi sel) b) laluan kompleks penghasilan tenaga dalam sel c) struktur kimia CoQ10 Sumber: Google images

Oleh kerana CoQ10 berada dalam jalan yang sama dengan penghasilan kolesterol, maka apabila statins menghalang penghasilan kolesterol, penghasilan CoQ10 turut terjejas.

Jadi, pesakit akan mudah mendapat kesan sampingan statins seperti penat dan juga sakit-sakit otot.

Satu kajian “double-blind randomized study” telah dijalankan terhadap pesakit yang menggunakan statins dan kajian tersebut telah menunjukkan penggunaan enzim CoQ10 memperbaik kesan sampingan statins.

Anda boleh muat turun kajian tersebut secara percuma di sini.

screenshot-2016-09-25-19-18-10
Kekurangan enzim CoQ10 mungkin mengganggu metabolisma tenaga otot dan seterusnya menyebabkan sakit-sakit otot.
screenshot-2016-09-25-19-18-50
Kajian menunjukkan CoQ10 memberi manfaat kepada pesakit yang menggunakan statins.

CoQ10 ini juga merupakan antioksida yang agak kuat ya, maka ia dapat meneutralkan radikal bebas dari merosakkan sel-sel dalam badan.

Makan CoQ10 awet muda?

Boleh juga dikatakan begitu, kerana sifat antioksidanya yang agak kuat, CoQ10 dapat melambatkan proses penuaan. Wah, 2 dalam 1 gitu.

Processed with VSCOcam with f2 preset
Sumber: Google images

Artikel ini bukanlah ingin mempromosi mana-mana produk kesihatan. Artikel ini ditulis untuk perkongsian ilmu bersama.

Kerana farmasi bukan lagi satu rahsia!

Till we meet again.

Sumber rujukan:

Caso, G., Kelly, P., McNurlan, M. A., & Lawson, W. E. (2007). Effect of coenzyme q10 on myopathic symptoms in patients treated with statins. The American journal of cardiology, 99(10), 1409-1412.

CoQ10 and Statins

University of Maryland Medical Centre

Kenapa Kami Yakin Dengan Perubatan Moden? : Langkah-langkah Penghasilan Ubat

Penghasilan ubat bukanlah satu perkara yang mudah. Dari 5000 hingga 10,000 bahan aktif farmaseutikal dijumpai, hanya 1 ubat berjaya dihasilkan. Penghasilan sebiji ubat selalunya memakan masa 10-15 tahun dan menelan belanja jutaan hingga bilion ringgit. Mengapa begitu lama dan mahal? Haaa, mari kita cuba fahami langkah-langkah penghasilan ubat.

Kepentingan pesakit sentiasa menjadi keutamaan dalam penghasilan ubat yang berkualiti Sumber gambar: Google Image
Kepentingan pesakit sentiasa menjadi keutamaan dalam penghasilan ubat yang berkualiti
Sumber gambar: Google Image

1. Kajian mengenai penyakit

Nak lawan, kena kenal ‘musuh’ dahulu. Ubat yang dibuat mestilah dicipta berdasarkan penyakit yang ingin diubati. Kajian mengenai penyakit secara menyeluruh mestilah dilakukan bagi memberi gambaran mengenai bahagian mana yang ingin ditarget untuk rawatan.

2. Pencarian bahan aktif farmaseutikal

Bahan aktif farmaseutikal merupakan ejen yang membantu untuk menyembuhkan penyakit dan boleh diambil daripada tumbuhan, haiwan, mikroorganisma dan sebagainya. Bahan aktif ini kemudian diolah untuk meningkatkan keberkesanan, serta mengurangkan kesan sampingan.

3. Formulasi ubat

Bahan aktif farmaseutikal yang dijumpai tidak boleh diberi begitu sahaja kepada pesakit. Bahan ini perlu dicampur dengan bahan lain untuk memberikan kesan terbaik dan stabil dalam masa yang lama. Sebagai contoh, ada bahan aktif farmaseutikal yang sensitif terhadap asid, diformulasi sebagai ubatan enteric-coated, yang membolehkan ubat ini mengeluarkan bahan aktif farmaseutikal di bahagian usus kecil, bukannya di perut.

Formulasi ubat ini juga akan diuji ketahanan terhadap hentakan, tahap kandungan lembapan, kestabilan dalam kondisi yang tinggi haba & lembapan, dan sebagainya. Hal ini bagi memastikan ubat berada di tahap terbaik ketika diambil.

Formulasi ubat memainkan peranan penting dalam menentukan jangka hayat ubat Sumber gambar: Google Image
Formulasi ubat memainkan peranan penting dalam menentukan jangka hayat ubat
Sumber gambar: Google Image

4. Ujian pra-klinikal

Ujian pra-klinikal terbahagi kepada 2, in vitro (di dalam makmal) dan in vivo (dalam badan haiwan yang hidup). Dalam peringkat ini, ubat tersebut diberikan kepada haiwan untuk melihat tindak balas ubat di dalam badan. Antara maklumat yang penting dalam tahap ini adalah dos membunuh.

Dos membunuh adalah dos yang boleh membunuh separuh dari jumlah populasi haiwan. Sebagai contoh, dos yang dapat membunuh 25 ekor tikus dari 50 ekor tikus adalah dos membunuh. Dos ini akan diextrapolasi kepada dos membunuh bagi manusia secara teori, untuk memastikan dos yang selamat diberikan kepada pesakit.

5. Ujian klinikal 1 (orang awam yang sihat)

Dos yang diberi dalam ujian ini mestilah dalam dos selamat. Ujian ini dijalankan untuk melihat farmakokinetik ubat dalam badan manusia. Farmakokinetik secara ringkasnya adalah tindakan badan terhadap ubat yang diambil. Tindak balas tersebut adalah penyerapan bahan aktif dari ubat, penyebaran ubat dalam darah, perkumuhan dan penyingkiran ubat dari badan.

Maklumat ini penting untuk mengetahui dos yang selamat kepada manusia. Walaupun ekstrapolasi dari kajian terhadap binatang, dos yang sesuai mungkin berbeza apabila diuji kepada manusia.

6. Ujian klinikal 2 (pesakit)

Tahap ini adalah untuk melihat keberkesanan dan kesan sampingan ubat kepada pesakit. Jumlah pesakit dalam tahap ini kecil dan pesakit dijaga dengan rapi oleh pegawai perubatan bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.

7. Ujian klinikal 3 (pesakit dalam populasi yang lebih besar)

Ujian klinikal 3 sama seperti ujian klinikal 2, tetapi memerlukan jumlah pesakit yang lebih besar. Sebahagian pesakit akan diberikan ubat yang diuji, manakala sebahagian lagi diberi ubat yang sudah ada di pasaran. Keselamatan dan keberkesanan ubat baru berbanding ubat yang tersedia di pasaran akan dinilai. Ubat dianggap berjaya apabila keberkesanannya sama atau lebih baik; dan kesan sampingan yang lebih ringan daripada ubat yang sedia ada.

8. Pendaftaran dan pemasaran ubat

Setelah semua ujian ini dijalankan, ubat akan didaftarkan kepada pihak bahagian perkhidmatan farmasi kementerian kesihatan bersama-sama data kajian untuk dinilai. Setelah diluluskan, barulah ubat ini boleh dipasarkan.

9. Ujian klinikal 4 (selepas pemasaran)

Ujian ini dijalankan secara berterusan oleh pihak berkuasa dan syarikat pengeluar. Dari semasa ke semasa, maklumat mengenai keberkesanan dan kesan sampingan pemgambilan ubat ini akan diperoleh daripada pegawai kesihatan dan orang awam. Pihak berkuasa juga berhak mengambil ubat dari pasaran dan melakukan ujian pada bila-bila masa. Jika ubat terbabit memberi banyak kesan yang buruk, ubat boleh ditarik balik dari pasaran.

Ringkasan carta alir penghasilan ubat Sumber gambar: Google Image
Ringkasan carta alir penghasilan ubat
Sumber gambar: Google Image

Kelihatan rumit kan penghasilan sebiji ubat. Bagi setiap proses, akan ada ubat yang gagal menepati piawaian dan perlu diubah semula dari awal. Piawaian penghasilan ubat sangat ketat berbanding industri lain.

Sebab itu, pegawai di bidang kesihatan dengan yakin boleh memberikan maklumat mengenai ubat-ubatan moden, kerana adanya data yang boleh dipercayai.

Berdasarkan falsafah ‘keselamatan pesakit diutamakan’ dan ‘mengurangkan kemudaratan’, ahli profesional dalm bidang kesihatan tidak akan sewenang-wenangnya mengesyorkan perubatan yang tidak pasti keberkesanan dan keselamatannya.

Jadi, makanlah ubat anda dengan yakin, dan bertanyalah kepada yang ahli mengenai ubat-ubatan anda. =)

 

Rujukan:

http://www.fda.gov/ForPatients/Approvals/Drugs/default.htm

 

PANDUAN UBAT YANG JEMAAH HAJI/UMRAH PERLU TAHU

‘Banyaknya ubat yang makcik nak kena makan, macam mana nak bawak semua ni masa buat haji nanti ?’

.

‘Insulin ni nak kena simpan dalam peti, mcm mana pulak nak bawak ni ?’

.

keliru-640x330

‘alamak, ubat warna kuning ni ubat apa ? dah bercampur semua, mana satu ubat kencing manis, darah tinggi ?’

.

Itu adalah antara contoh contoh permasalahan yang dihadapi oleh jemaah haji, berkaitan dengan pengurusan ubat ubatan.

Menurut Encik Mohd Dziehan Mustapa, Ahli Farmasi, Bahagian Perkhidmatan Farmasi, KKM dalam keratan akhbar Harian Metro bertarikh 7 ogos 2016, beberapa isu yang diketengahkan dihadapi oleh jemaah haji/umrah, antaranya adalah :

1. Terlupa membawa bekalan ubat-ubatan atau membawa bekalan ubat-ubatan yang tidak mencukupi untuk rawatan penyakit kronik.

2. Bekalan ubat-ubatan yang dibawa terlalu banyak (bawa semua ubat yang ada di rumah).

3. Ubat-ubatan yang dibawa bercampur dalam satu bekas simpanan sehingga menimbulkan kekeliruan sebab bentuk dan warna ubat hampir sama.

14030990_1378951822134522_587631398_n

Contoh ubat yang bercampur

4. Tidak bawa bekalan insulin yang mencukupi atau tertinggal pen insulin.

5. Bawa bekalan insulin, namun cara penjagaannya dalam suhu sejuk tidak dilakukan.

6. Ambil ubat-ubatan moden dan tradisional bersama-sama. Ada juga produk tradisional yang dibawa bersama-sama telah dikenalpasti mengandungi bahan terlarang seperti steroid.

7. Membawa ubat-ubatan tetapi label ubat pada kotak atau sampul plastik ubat sudah tidak jelas dan tidak boleh dibaca.

8. Masih mengambil dan bawa ubat-ubatan yang telah dihentikan oleh doktor.

————————————————————————————-

Jadi, apakah solusi terbaik dalam menyelesaikan permasalahan di atas ?

Dalam keratan akhbar yang sama, bertarikh 7 Ogos 2016, hasil tulisan Encik Mohd Dziehan Mustapa( Ahli Farmasi, Bahagian Perkhidmatan Farmasi, KKM ) turut menjelaskan panduan untuk para jemaah.  

   14059927_1379078725455165_1305022362_o

Dengan cara ini :

  • Pegawai farmasi akan memastikan bekalan ubat-ubatan dalam kuantiti yang cukup dan mempunyai label yang jelas dan rapi, termasuk jenis ubat, dan waktu pengambilan ubat. 

14011830_1378953895467648_1633632986_nContoh ubat dengan label yang jelas

Sumber gambar : hadifhadifah.blogspot.com

 

  • Selain daripada itu pegawai farmasi juga dapat melakukan semakan ke atas semua ubat-ubatan agar dapat memastikan ubat-ubatan untuk rawatan terkini sahaja dibawa dan meninggalkan ubat-ubatan yang telah diberhentikan. 

 

  • Informasi berkaitan ubat-ubatan terkini yang dipreskripsikan untuk tujuan rawatan adalah penting jika berlaku situasi kecemasan. Oleh itu para jemaah haji dinasihatkan agar membuat salinan preskripsi dan meletakkan ke dalam buku rekod perubatan haji. Justeru, petugas jemaah haji boleh merujuk buku rekod ini sekiranya diperlukan.

13716018_1783913721853632_4228708363728229955_n

 

Selain itu, KKM juga turut menggariskan beberapa panduan untuk para jemaah haji, dalam memastikan pengambilan ubat yang betul semasa menunaikan ibadah di sana.
edited jemaah haji

Sumber : FB page,  Kementerian Kesihatan Malaysia

Kesimpulannya, dalam menunaikan ibadah, perlunya kita cakna tentang pengurusan ubat yang biasa kita ambil. Hal ini dapat memastikan kita dapat melaksanakan ibadah dalam keadaan yang sihat dan baik.

Semestinya kita tidak mahu, kita jatuh sakit, contohnya, diserang hyperglycemia (tekanan gula tinggi dalam darah) bagi pesakit kencing manis, mengakibatkan kita tidak boleh beribadah secara optimum di sana.

Moga Allah permudahkan semua urusan jemaah haji/umrah di Tanah Suci, dengan memberikan kesihatan yang baik, dengan syarat kita terlebih dahulu berikhtiar semampu mungkin untuk mengambil ubat ubat mengikut cara yang sepatutnya 🙂

Rujukan :

  1. FB page, Kementerian Kesihatan Malaysia
  2. www.myhealth.gov.my